A) jak dostat do bankovního výpisu číslo dokladu
popis (PDF)
(1 stran / 0.2 MB)
B) pár rad pro přechod roku
Proč se tisknou sestavy
Aby údaje, které jsou v pořčítači v elektronické podobě bylo možno prezentovat mimo něj ve formě,
kterou si každý alfabet může přečíst, případně ji potvrdit svou sigaturou (podpisem).
Co všechno ovlivňuje tiskové sestavy
- velikost papíru na který se tiskne
- údaje, které se do sestavy tisknou
- velikost písma, kterým se sestava tiskne
- typ tiskárny
velikost papíru, na který se tiskne
V současnosti se jako standard používá bankovní papír ve formátu A4. Ano, existují tiskárny, které dokáží tisknout na
dvoujnásobně veliký papír A3, ale to jsou pouze výjimky. Také existují zařízení (např. tzv. plotry), která umí
tisknout i na formát A0. My se ale v běžné kancelářské praxi bavíme o tisku na A4, který má velikost 297 x 210 mm.
Všechny tiskárny umí tisknout standardně na výšku, kdy údaje v řádku se tisknou
vodorovně na kratší straně (210 mm) a jednotlivé řádky se pod sebou tisknou svisle na delší straně (297 mm).
Téměř všechny tiskárny umí tisknout i na šířku, kdy údaje v řádku se tisknou
vodorovně na delší straně a jednotlivé řádky se pod sebou tisknou svisle na kratší straně.
tabelační papír
I dnes existují organizace, které používají tzv. tabelační papír. Což je skládaný papír většinou ve více kopiích,
který je spojený v nekonečnou řadu. U takových tiskáren vstupují do hry omezující podmínky pro tisk. Jednak je to
rychlost a kvalita tisku, většinou nemožnost tisku na ležato, a mnohdy problémy s nastavením tiskárny, aby správně
stránkovala, tedy popojížděla s papírem tak, aby začátek další strany začínal vždy na stejném místě a nedocházelo
k tomu, že se tisk dalších stránek neustále posouvá a tiskne se pak i přes peforaci oddělující jednotlivé stránky.
Tento problém na 100% souvisí s tím, že USA norma pracuje s 11 palcovým papírem, kdežto naše je 12. ti palcová.
údaje
Velikost sestavy ovlivňuje to, co vní chceme tisknout. Jaké údaje a v jakém rozsahu. Například chceme tisknout seznam
našich obchodních partnerů a u nich aktuální stav pohledávek a závazků. Takže důležité údaje jsou : IĆ, DIČ, název, adresa,
počet pohledávek a částka, počet závazků a částka, a konečně rozdíl mezi těmito dvěma údaji. Když bychom tiskli plné údaje
(například název a dresa na 160 znaků, dostali bychom se na celkovou délku včetně oddělujících mezer, či čar mezi údaji na
cca 390 znaků.
velikost písma
Standardně se pracuje se třemi velikostmi písma, které se odlišují tím, kolik znaků se vejde na jeden palec délky
PICA(10zn)
ELITE(12znak)
KOMPRIMOVANÉ
neproporční písmo
Při tisku se používají jen neproporcionální fonty Courier či Lucida console. Proč jen tyto dva fonty?
Protože jen neproporcionální
písmo zaručuje, že údaje tištěné pod sebou budou ve sloupečku zařezávat. Obecný princip
používaný například ve WORD, je právě zcela opačný.
Protože se šetří ve volném textu místem, používají se proporcionální fonty. Deset malých "i"
zabere méně místa než deset velkých "M".
iiiiiiiiii
MMMMMMMMMM
U neproporcionálního písma je tomu jinak. Každé písmeno , zabírá na papíře stejný prostor.
iiiiiiiiii
MMMMMMMMMM
Protože nové typy písma vznikaly pro potřeby textových a grafických editorů, je drtivá většina
používaných fontů proporcionální, tudíž pro tisk sloupcových sestav, faktur a přehledů zcela
nepoužitelná. A proto si můžete vybrat než ze dvou fontů.
Rychlost tisku
1. číslování faktur PŘIJATÝCH (FP) na přelomu roku
Protože na přelomu roku docházejí faktury patřící ještě do starého roku (2016) a přitom již přicházejí
faktury roku nového (2017), lze v programu aktivovat speciální stav tzv. "Přechodné období".
A to ve volbě
Zavři - Přechodné období. V tomto režimu software při zápisu nové
FP nabízí normálně číslo následné faktury aktuálního roku 2016. Pokud potvrdíte rok, tak to tak i zůstane.
Pokud rok faktury přepíšete na 2017, automaticky se přečísluje i faktura, aby odpovídala číselné řadě roku 2010.
Chcete-li pro fakturu roku 2017 provést opravu, tisk košilky atp., naleznete ji ve volbě
Výběr skupiny faktur - Ukaž , kde se prezentují všechny faktury bez ohledu na rok.
POZOR!
podrobnější popis k tématu
ZDE
Přechodné období je háklivé na opravy dokladů. Musíte-li doklad opravit, proveďte to takto:
- vypněte přechodné období: Zavři - Přechodné období
- vyhledejte požadovaný doklad
- je-li z roku 2016 pak přes volbu Faktury - Vydané - Oprava a prezentace dokladů
- je-li z roku 2017 pak přes volbu Faktury - Vydané - Výběr skupiny dokladů - Ukaž
- a opravte doklad
- zase zpět zapněte přechodné období (Zavři - Přechodné období)
2. číslování faktur VYDANÝCH (FV) na přelomu roku
U nich můžete zadat rok a případně i číslo faktury kdykoliv, tedy i mimo přechodné období,
ale stejně to funguje i v něm.
3. přenos do účetnictví MAUS
Exportují se jen doklady aktuálního roku, který máte nastaven v SW (tedy rok 2016).
Až budete v roce 2017 vyexportují se všechny faktury tohoto roku.
Tedy export do MAUS pro faktury roku 2017 dělejte až budete mít zvládnut přechod roku v SW MAUS.
4. inventarizace dodavatelů / odběratelů / pohledávek a závazků
Ve volbě
Žáci - Partneři - Inventarizace lze pro požadovanou skupinu partnerů:
- co nám něco dluží (máme pohledávku)
- který dlužíme má (máme závazek)
- dodavatelé (letošní / obecně)
- odběratelé (letošní / obecně)
- nemáme s nimi žádný doklad
- ti co nám dluží a my dlužíme něco jim
Pro tyto skupiny partnerů (či jen pro některé z nich vybrané) lze vytisknout:
- stručný seznam s počty dokladů a celkovými částkami
- podrobný seznam, kde se tiskne pro každého partnera i seznam dokladů
- samostatné listy pro každého partnera s přehledem jeho dokladů
- případně pro poslední skupinu i dohodu o vzájemném zápočtu pohledávek a závazků
- pokud partner dohodu potvrdí, lze v této volbě přes F2 zaznamenat úhradu vzájemným zápočtem
5. ukončení roku
Až budete mít zapsány skutečně všechny faktury roku 2016, pak provedete ve volbě
Zavři - Nastav období změnu na aktuální rok 2017. Tím se neruší faktury předchozích let.
Program standardně nabízí vždy ty z aktuálního roku.
Alexo Staniševský
Zavřít