Popis instalace a novinky si můžete stáhnout
můžete si stáhnout PDF soubor |
jméno |
stránek |
kB |
novinky verzí 11.01 - 11.14 |
PDF
|
mauspri.pdf |
22 |
272 |
instalace a novinky verze 11. 01 |
PDF
|
maus11001.pdf |
8 |
171 |
postup instalace siťové verze |
PDF
|
maus11si.pdf |
2 |
107 |
NOVINKY verze 11.14 16.11.2011
opraveno
- změna na poslední chvíli ve výkazu zisky a ztráty pro CSÚIS
(vypuštěna součtová položka B.VI.
"Výsledek hospodaření")
- ve funkci
Uzávěrka - Daňové výstupy - DPH - Roční vypořádání přidán tisk protokolu
(uvádí postup výpočtu vypořádacího koeficientu a rozdílu odpočtů krácených koeficientem zálohovým a vypořádacím)
NOVINKY verze 11.13 25.11.2011
opraveno
více
Opravná verze umožňuje zadávat datum nároku na odpočet vyšší než 31.12.2011 (např. 05.01.2012).
Tato možnost nebyla v předchozích verzích povolena.
Jedná se o řešení situace, kdy se zapisuje DPH u faktur,
které nákladově patří do roku 2011, ale DPH již do roku 2012, neboť faktura dorazila až v roce 2012.
NOVINKY verze 11.12 25.11.2011
opraveno - změněno
- ve funkci Výsledky - Stavy a výpisy - Obraty po měsících se v některých
případech špatně napočítával Počáteční stav účtu
- ve funkci Denní práce - Opravy povolené - Ostatní účty byla přidána
možnost opravovat symbol "Financování (dotace)"
- prověřena a posílena funkce Výsledky - Stavy a výpisy - Běžný měsíc s přenosem
- provedeny drobné úpravy vnitro- a mezi-výkazových vazeb na základě specifických
zkušeností s výkazy 3.kvartálu
NOVINKY verze 11.11 4.10.2011
problémy při práci s disketou
Na některých konfiguracích PC, v okamžiku, kde jste zadali, že vaše disketa je A:, ale přitom, jste disketu do PC nevložili (či jste ji vyňali) , bylo generováno nesmyslné hlášení o nepřipravenosti diskety. Všem, kteří se s tím setkali, se omlouváme.
V nabídce paměťových zařízení se nyní u diskety nehlásí její připravenost symbolem ok. Nic to neznamená. Jen to, že MAUS raději kontrolu vložení diskety neprovádí. Budete-li mít disketu vloženu bez problému s ní můžete pracovat.
Může se stát, že budete chtít disketu použít, ale zapomenete ji vložit. Nic závažného se nestane. Nejdříve budete o tom, že není disketa vložena, informováni hlášením s možností reagovat na to. A pokud ani pak disketu nevložíte, budete o tom informováni ještě jedním hlášením v MAUS
NOVINKY verze 11.10 3.10.2011
úprava zpracování čtvrtletních účetních výkazů
existují tři kombinace odesílání výkazů podle regionální příslušnosti
- výkazy jednou: na krajský Automat (XML / XML-1 / JASU) - kraj výkazy zkontroluje a přepošle na CSUIS
- výkazy dvakrát: na krajský Automat (XML / XML-1 / JASU) a podruhé odesíláte výkazy zašifrované přímo do CSUIS
- výkazy dvakrát, nebo i třikrát: na krajský Automat (XML), podruhé na kraj v JASU pro další jeho potřeby,
a případně i potřetí zašifrované do CSUIS (Vysočina)
Postup zpracování výkazů byl proto upraven takto :
- v úvodu se zadává pouze období výkazu a způsob zaokrouhlení
- v Šanonu účetních výkazů postupně zpracujete a uložíte k exportu všechny požadované výkazy
- zkontrolujete Výkazové a mezivýkazové vazby funkcí F3 Kontrola (případně chybné výkazy opravíte)
- teprve v rámci funkce F4 Export výkazů rozhodujete, v jakém systém se mají výkazy vygenerovat:
XML / XML-1 (krajský) / JASU (krajský) / CSUIS
- při exportu se nabídne krajský systém podle tabulky "Regionální povinnosti" (XML, XML-1, JASU)
- potřebujete-li odevzdat výkazy znovu, tentokráte v jiném systému, pak po provedení standardního exportu
znovu spusťte funkci F4 Export výkazů a změňte volbu na požadovaný formát
zrušili jsme problematické kontroly mezivýkazových vazeb, které CSÚIS nevyžaduje
- původní č. 9 a 10 - Daňové nedoplatky vůči Rozvaze
- původní č.35 - 38 - Dotace vůči Rozvaze a v rámci výkazu Příloha
další drobné změny při zopracování výkazů
- je umožněna funkce F7 Přepočítat na formuláři Výkazu výnosů a nákladů
- byl opraven výpočet výkazu A.4. Podrozvahové účty a kontrolní vazby 7 a 8
- bylo opraveno automatické vyrovnání Výsledovky na Rozvahu při zaokrouhleném "minulém období"
- byla opravena funkce F2 Analýza při kontrole formuláře Přiznání k DPH,
kde se neukazoval správný výběr detailu účetních položek
úprava volby paměťového zařízení
Ve všech funkcích, kde je prováděna volba paměťového zařízení (např. kopie do trezoru) jsou u každého typu zařízení
na "tlačítku" volby uvedeny údaje:
- typ zařízení: (Flash disk, Pevný disk, Disketa, Externí disk, Jiné medium)
- Jiné medium: např.pamětová karta
- písmeno: které paměťovému zařízení přidělují Windows (písmenu zařízení musíte jednorázově zjistit ve Windows
, např. přes funkci Tento počítač při zasunutém mediu a následně označení vložit do MAUS)
- stav zařízení: (ok = je-li zařízení připraveno k práci / --- = ostaní stavy)
Ve volbě
Servisní - Status na záložce
Instalace jsou nyní čtyři okénka, označená :
Flash disk / Externí disk / Disketa / Jiné medium. Zkontrolujte, zda jsou v okénkách uvedena správná písmena
Windows. Pokud ne, vložte (s pomocí nabízeného seznamu písmen přicházejících v úvahu)
- písmeno Windows, pokud chcete zařízení používat
- mezeru (ponechte prázdné okénko), pokud nechcete zařízení používat
- u FlashDisku, není-li definován, není mezera, ale znak ?, protože by být definován asi měl být
- do všech menu, kde se provádí výběr paměťového zařízení byla přidána volba Změnit označení,
která dělá to samé, aniž byste museli do volby Servisní
Poznámky k používání paměťových karet
- u některých počítačů už nejsou mechaniky pro klasické diskety 3,5"
- místo toho mají PC úložiště paměťových karet různých typů
- MAUS s paměťovými kartami pracoje v principu stejně jako s FlashDiskem
- MAUS disketu 3,5" považuje již jen za náhradní medium
- za hlavní považuje FlashDisk
- úložišť paměťových karet může být na jednom počítači více (pro karty různého typu a kapacity)
- dostávají písmena od "D:" výše podle sestavy počítače a momentálního obsazení portů
evidence zdrojů financování (dotace) na celý rozsah účtové osnovy
Nově byla zavedena možnost evidovat symbol dotace u kteréhokoli rozvahového účtu. Ve volbě
Účtový rozvrh -
Aktualizace - 2011- Analytika může být ve sloupci
Fi :
- prázdné okénko - symbol dotace se při účtování dokladu nepoužívá (dosavadní stav)
- uvedeno písmeno (symbol dotace) - při účtování dokladu se zpřístupní okénko údaje Fi
, kde se nabídne příslušné písmeno
- uveden znak * (hvězdička) - při účtování se zpřístupní údaj Fi", kam lze napsat konkrétní
písmeno dotace, nebo ponechat znak * v případě, že na účtu se v některých případech dotace eviduje a
v jiných případech ne
Ve výstupních sestavách prezentujících účetní položky (hlavní kniha, výpisy z účtů) je evidovaný symbol dotace uváděn
u všech účtů, kde byl evidován. V sestavě
Uzávěrka - Tisk sestav - Financování - Jednotlivé dotace je
nyní rozlišováno, zda se výstupy mají týkat:
- klasifikovaných účtů - tj. jen účtů třídy nákladů a výnosů s rozpočtovou klasifikací v řazení podle paragrafů,
položek a účtů (jako dosud)
- všech účtů - nově zahrne všechny účty, které mají evidován symbol dotace Fi.
Tuto sestavu lze zhotovit jen v řazení SE - AE
obraty po měsících
Nově lze ve volbě
Výsledky - Stavy a výpisy - Obraty po měsících - .. - Sumář vygenerovat sestavu,
která prezentuje obraty zvoleného účtu (výběru účetních položek) po měsících od počátku roku do zvoleného měsíce.
Obvyklý způsob zadání je Sumář. Po kontrolu lze zhotovit sestavu Detail prezentující v detailu z čeho
se sumární hodnota skládá. V této souvislosti bylo mírně upraveno menu volby Stavy a výpisy :
- Běžný měsíc s přenosem - obraty běžného měsíce s přenosy min.období
- Roční obraty - v detailu od-do zvoleného dne
- Obraty po měsících - výše zmíněná nová sestava
- Saldokonto - obraty saldokontního účtu v běžném roce
pro Zlínský kraj
Tento kraj si přeje, aby se ve výkazu
A.10. Nakládání s rozpočtovými prostředky (dříve Příloha) v řádku
"
08. Přijaté dotace celkem na dlouhodobý majetek z rozpočtu ÚSC" vykazoval napevno stav analytického
účtu
416/320 FRM - Investiční dotace z rozpočtu zřizovatele. Obecně se používá analytika ze syntetiky
403.
Řešení je prozatím děláno
natvrdo. Tedy tak, že pro uživatele ze Zlínského kraje se zůstatek účtu 416/320
natvrdo promítne nejen do výkazu o Investicích, ale i do výkazu A.10. V účtovém rozvrhu se toto prozatímní řešení
neprojevuje, to znamená, že uživatel nemůže toto řešení nijak ovlivnit.
Pokud by také váš krajský úřad v současnosti řešil podobné problémy s účtováním transferů investičních dotací,
informujte nás prosím.
NOVINKY verze 11.09 7.7.2011
účetní výkaz Příloha - FKSP
tento výkaz má v sobě chybu
- když jej na MFČR definovali, zapomněli na jeden řádek
- v rámci sekce A.II Tvorba fondu chybí ten nejdůležitější zdroj a to základní příděl
- jsou tam další tři zdroje, které ale většina organizací vůbec nemá
v roce 2010 nás všichni bobardovali - co s tím
- účetní výkazy obecně pracují tak, že součtové řádky jsou skutečným součtem dílčích řádků
- neexistuje, že by součtový řádek měl jinou hodnotu, než dávají řádky, které se do něj součtují
- to je základní pravidlo výkazů
- proto bylo nutné u FKSP základní příděl nacpat do jednoho z dílčích řádků
- my jsme doporučovali řádek 3. Peněžní a jiné dary určené do fondu
- což sice není základní příděl, ale je to z těch tří řádek ten nejlepší
- jiné softwarové firmy postupovali úplně stejně, jen možná doporučili jiný řádek
v roce 2010 to na CSÚIS i na všech krajích akceptovali
stejně tak i za 1Q.2011 vyjma Ústeckého kraje
- možná to bylo tím, že si tu chybu výkazu nikdo z nich ani neuvědomil (čemuž bych docela věřil)
- až teď si jediný Ústecký kraj vymyslel originální řešení
- popřít princip tvorby účetních výkazů
- prostě ať částku základního přídělu vyčíslíte rovnou do součtového řádku a v těch dílčích ať nic není
- KÚ si to vyhodnotil tak, že ony tři dílčí řádky znamenají z toho (ve vztahu k sumárnímu řádku Tvorba fondu)
řešení
Když nějaký KÚ chce něco individuálně jinak, musíme my na to reagovat standardně. Upravit software. Proto :
Tam, kde KÚ akceptoval naše řešení (neohradil se proti němu = všechny kraje mimo Ústeckého)
- ponechte vše do konce roku 2011 beze změny
- případně se zeptejte na KÚ, zda o problému vědí a jak se na to tváří
Ústecký kraj
- po instalaci verze 11.09
- ve volbě Účtový rozvrh - Aktualizace - 2011 - Analytika
- u účtu 412/110 FKSP - Základní příděl
- uveďte do sl. Výkazy místo stávajícího FA23 kód FA20 (na posledním místě je číslice nula!)
- při zpracování výkazu F.A. FKSP
- se v tabulce výkazu objeví pomocná položka A.II.x. Základní příděl
- je zvýrazněná šedou barvou
- do položky je načten obrat účtu 412/110
- položku lze, jako každou jinou, v případě nutnosti ručně opravit
- položka je přičtena do součtové položky A.II. Tvorba fondu
při tisku a při exportu výkazu F.A. FKSP
- je pomocná položka A.II.x. vynechána
- takže výkaz obsahuje, jak si vyhláška žádá, pouze tři podpoložky F.A.II.1.-3.
- a položku FA.II., která však není jen součtem těchto podpoložek
potřebujete-li, můžete takto znovu vytvořit výkazy i za 1Q.roku 2011
možnost odeslat kopii do trezoru přímo bez prostřednictví poštovního SW
Máte-li problém při odesílání dat přes poštovní SW, lze je nově odeslat tzv. přímo, přes Internet. Na konci celé akce
Uzávěrka-Kopie do trezoru-E-mail->Expert se MAUS zeptá na způsob odeslání a nabízí dvě varianty:
-
poštovní software = stávající způsob
-
přímo přes Internet = zprávu ihned odešle a úspěšné předání do sítě ohlásí. Pokud ohlásí
nezdar, můžete to zkusit znovu přes poštovní SW
disky / adresáře
Při každé akci, kde se pracuje s diskem (adresářem) se MAUS dotazuje na způsob a nabízí dvě možnosti:
-
Standard = navžený disk (adresář/soubor) jen schvalujete
-
Jiná volba = postupně sami vybíráte : 1. disk (zařízení) / 2. adresář /3. soubor
komprimace souborů typu .ZIP v 64-bitové verzi operačního systému
Nově se práce se ZIP soubory (vytváření kopie do trezoru / obnova dat z ní) obsluhují freewarem 7za.exe, který
dokáže pracovat i v 64-bitovém opearčním systému.
síťová verze - importovat doklady může i vedlejší účatní
Na přání byla odblokována možnost importovat dávky účetních dokladů z počítače vedlejšího účetního.
Přitom dosavadní možnost provádět import z počítače hlavního účetního zůstává zachována.
Pozor
Je nutno předejít možnému konfliktu tím, že se účetní vzájemně domluví. Ideální, když vedlejší importuje, tak hlavní
nepracuje.
NOVINKY verze 11.08 20.4.2011
výkazy - hodnoty "minulého období" v Kč
- dne 13.4.2011 zveřejnilo CSÚIS, že lze uvádět ve výkazech hodnoty "minulého období" v Kč
- dosud to šlo jen v tisících Kč doplněných o 000,00
- díky tomu vznikaly odchylky zaokrouhlení a hlavně různosti vycházející z toho,
co se udělalo s rozdílovým zbytkem (kam se umístil)
- KÚ kraje Pardubického požaduje aby ve výkazech za 1Q/2011 bylo minulé období v Kč
- nyní je ve funkci Uzávěrka-Účetní výkazy-Výkazy pro kraj-
- navíc umístěn dotaz Minulé období s možnostmi:
- Tisíce Kč doplněné 000.00 (původní systém)
- Kč na dvě desetinná místa (nově povolený)
- volbu Kč na dvě desetinná místa použijí v kraji Pardubickém a případně v dalších, pokud si to jejich kraj vyžádá
- pro zjednodušení ovládání programu jsme vypustili možnost, tisku výkazů 2011 s tisící Kč ve sloupcích běžného období
NOVINKY verze 11.07 15.4.2011
DPH - dlužníci v insolvenčním řízení
- Účtování opravy výše daně / nároku na odpočet u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení §44 a §46 podle aktuálního výkladu zákona
- do číselníku DPH byly automaticky přidány kódy DPH
- 212- 1 - Oprava daně u pohl.v insolv.řízení - věřitel - základní ->ř.33
- 217- 2 - Oprava daně u pohl.v insolv.řízení - věřitel - základní ->ř.33
- 312-40 - Oprava daně u pohl.v insolv.řízení - dlužník - základní ->ř.34
- 317-41 - Oprava daně u pohl.v insolv.řízení - dlužník - základní ->ř.34
- příklad účtování opravy daně (přijat daňový doklad umožňující snížení daně o 200,00 Kč):
- 602/312 : -1000,00 (jsme věřitel - dlužník je v insolvenci)
- 343/312 : -200,00 (jsme věřitel - dlužník je v insolvenci)
- do Přiznání se započítá
- řádek: 1 / základ : -1000,00 /daň: -200,00 (snížení základu i daně)
- řádek: 33/ daň: 200,00 (doplňující údaj (kladné číslo))
- řádek: 62/ daň: -200,00 (snížení daně)
- hodnoty se do řádků 33 (s kódem 312,317) a 34 (s kódy 212, 217) Přiznání se dostanou automaticky
Účetní výkazy- (v názorech na metodiku výkazových kontrol se KÚ stále v několika bodech liší):
- rozvaha - Hospodářský výsledek - minulé období"
- v Rozvaze se údajně vykazuje v položce C.III.1.
- pokud váš kraj požaduje tuto hodnotu uvést v položce C.III.2 tak ji z řádku 1 vyho´dte a zapište do tohoto a pak
dejte -F7 Přepočítat-
- na tuto částku se porovnává výkaz zisku a ztráty (položka B.VI.4. součet hlavní + hospodářská činnost)
- je-li toto číslo z důvodu zaokrouhlení jiné provede MAUS automatické vyrovnání s Rozvahou
- upravuje se ve sl. 3 VZZ na hodnotu v Rozvaze, která se nemění
- proto musí být Rozvaha zpracována dříve než Výkaz zisku a ztráty
- výkazy A.5., F.A., F.F., F.D, "Stav k 1.1" nelze uvést hodnotu "minulého období" zaokrouhlenou na tisíce tak, jak
je v Rozvaze
- zase by nesouhlasil výpočet konečného zůstatku "Stav ke dni"
- je-li je v kontrole "Mezivýkazových vazeb" vyčíslen rozdíl s poznámkou "stav = T odchylka je v toleranci", lze výkaz
v této podobě odevzdat
- výkazy C.4 - do stavu k 31.3. se nezapočítával počáteční stav (jen obrat)
NOVINKY verze 11.06 11.4.2011 13:00
Opravuje problém vykazování hospodářského výsledku minulého období. Ten má být vykázán v položce C.III.1./2 a
nikoli v C.III.2./2, kam jej umisťovala předchozí verze.
NOVINKY verze 11.05 11.4.2011
Opravuje
- ve Výkazu zisku a ztráty
- chybu při načítání údajů "minulé období" z dokladu -00- ročních obratů 2010
- a při sesouhlasení hospodářského výsledku minulého období s Rozvahou.
- výkazy G.Stavby a H.Pozemky
- automatické sesouhlasení na příslušné položky Rozvahy ve sloupci "minulé období"
- rozlišili jsme nově stav výkazu
- ve funkcích F3 Kontrola vazeb a F4 Export výkazů spouštěných při zobrazeném
Šanonu výkazů
- T = tolerovaná odchylka vzniklá v důsledku výjimky "minulého období"
v roce 2011 (až do verze 11.04 jsme tyto odchylky nehodnotili)
- výskyt těchto odchylek bude zaručeně tolerován ve výkazech pro CSÚIS,
- ale zda se tomuto pojetí přizpůsobí i automatické kontroly na všech krajích se teprve dozvíme
- většina krajů začala kontrolovat výkazy rovnou "naostro" až 8.4.2011
- funkce rozpisu odpočtu neuplatněného DPH v důsledku krácení
- pokud jste již vytvořili doklad -0X Přizn.krácených odpočtů- za 1.Q 2011
- zrušte ho a použijte znovu funkci DPH – Přiznání k DPH – Rozpis krácených odpočtů k vytvoření správného
dokladu
NOVINKY verze 11.04 7.4.2011 16:30
Oprava generování účetního výkazy Zisky a ztráty.
- chybně se generoval sloupec minulé období
- místo stavu roku 2010 se uváděl součet roků 2010 a bohužel i roku 2009
- to u uživatelů, kteří převedli data do nového roku z dat loňského roku
- problém budou mít jen ti, kteří si ve verzi 11.03 již vytvořili výkaz ZaZ
- ti si jej v nové verzi budou muset vygenerovat znovu
NOVINKY verze 11.03 7.4.2011
1. Účetní výkazy příspěvkových organizací v roce 2011
- změny reagují na tzv. „opravné balíčky XML schémat č.9 - 11, které vydalo MFČR .
- všech úrovních se nově pracuje s daty v hodnotách „koruny s přesností na dvě desetinná místa“ (koruny a haléře).
- v MAUS je ponechaná možnost zaokrouhlení na „Celé tisíce“ pro případ, že by některý krajský úřad chtěl navíc
- veškeré datumy se uvádějí ve formátu "RRRR-MM-DD"
- princip zpracování výkazů (zhotoven, export, šifrování, odeslání do CSÚIS) zůstává stejný jako dříve
- dosazování tzv. obálek provádí MAUS automaticky podle krajem užívaného typu sběru
- v krajích Liberecký, Pardubický, Jihočeský, Vysočina, Olomoucký, Zlínský, Moravskoslezský se sjednocuje sběr
do systému GORDIC nově nazývaný „XML“ (automat E-mailového systému krajského úřadu je nastaven na formát s
hlavičkou Předmět = „WinVYK25 ....“ (další parametry v hlavičce zůstávají stejné).
- v kraji Ústeckém, Královéhradeckém a Plzeňském je prozatím předpokládán systém sběru podobný jako loni
(FENIX - "XML-1" s obálkou "Message" ).
- v kraji Středočeském a Jihomoravském je prozatím předpokládán systém sběru podobný jako loni (MÚZO - "JASU").
- v kraji Karlovarském a v Hl.m.Praze se prozatím předpokládá stejný princip sběru jako loni
- Ve fázi exportu výkazů tedy rozlišujeme 4 varianty
- XML-C = XML do CSÚIS (obálky "Envelope" a "Message")
- XML-1 = XML na krajský úřad do FENIX (s obálkou "Message")
- XML = XML na krajský úřad do GORDIC (bez obálky)
- JASU na krajský úřad do sběru MÚZO
- Ve fázi zpracování a tisku výkazů rozlišujeme pouze dvě varianty
- XML - pro CSUIS i pro krajský XML (výkazy lze spočítat pouze jednou)
- JASU - pro krajský sběr MÚZO.
2. Změny v účetní evidenci k DPH od 1.dubna 2011
- Dnem 31.03.2011 končí „přechodné období“ definované DS při MF ČR.
- Přestávají platit výjimky uvedené v „Informaci k novému přiznání k DPH od 1.1.2011“ zveřejněné na webu MF ČR.
- Přiznání k DPH za 1. čtvrtletí 2011 (nebo za měsíc březen 2011) se zhotoví a odešlou způsobem známým z dosavadní
praxe.
Dnem 1.dubna 2011 počínaje
- Používá se formulář „Přiznání k DPH“ v podobě zavedené od 01.01.2011 (25 5401 MFin 5401 - vzor č.17).
- Při jeho vyplňování je nutno postupovat podle „Pokynů k vyplnění přiznání k DPH“ (25 5412 MFin 5412 - vzor č.13).
- Při účtování v programu MAUS se používají stejné kódy DPH jako doposud
Datum nároku na odpočet
- S položkami na vstupu (Základ odpočtu a nárok na odpočet daně) se pracuje odlišně, než doposud.
- Zavádíme termín „Datum nároku na odpočet“, kam se uvádí datum, ke kterému Vznikl nárok na odpočet
podle novely zákona o DPH.
- Nárok se uplatní v přiznání za to období DPH, do kterého datum nároku patří.
Zápis data nároku na odpočet.
- U položek účtovaných přímo v MAUS se do „Data nároku na odpočet“ automaticky dosadí „Datum účetního případu“.
- Při účtování položky může být „datum nároku“ upraveno.
- Pokud úprava směrem dozadu posune datum nároku mimo běžné účetní období, MAUS upozorní, že úprava se
jeví nekorektní.
- U položek získaných importem z programu ALEXO je datum nároku převzato z evidence faktur došlých, kde si jej
určí uživatel.
- U položek převzatých z programu POKLADNA je to datum pokladního dokladu obvykle shodné s datem účetního případu.
Zálohový a vypořádací koeficient se mění na procentní
Od 1.4.2011 se mění formát zálohového a vypořádacího koeficientu (dosud v rozmezí 0.00 - 1.00,
zaokrouhlováno nahoru) na procentní tvar (tři celá a dvě desetinná místa, rovněž zaokrouhlováno nahoru).
Např. zálohový koeficient do 31.03.2011 je 0,74 od 01.04.2011 to bude 74,00 % . Hodnotu si MAUS upraví
automaticky po změně na verzi 11.03 k datu 30.04.2011 (přiznání za 3/2011 bude počítáno postaru).
Zálohový koeficient bude od 01.05.2011 možno upravit ve STATUS ručně, na konci roku 2011 se vypořádací
koeficient už spočítá správně.
EPO
Přiznání k DPH ke dni 25.04.2011 (postaru) i ke dni 25.05.2011 (ponovu) bude možno ve verzi 11.03
podat elektronicky na portál Daňové správy pomocí webové funkce Přiznání k dani z přidané hodnoty
platné od 1.1.2011 (EPO2). Změny formátu XML nutné k odlišnému zpracování některých údajů v EPO
budou realizovány automaticky v termínech vyhlášených daňovou správou. Věříme, že verze MAUS 11.03
potřebné změny rovněž automaticky akceptuje. Potřebnou zkoušku nemůžeme realizovat dříve, než celý
systém EPO přejde na nový způsob, což bude okolo 01.05.2011. Podle výsledku zkoušky vydáme či
nevydáme opravnou verzi MAUS.
Výkaz Příloha
Původní praxe pro generování výkazu byla, že MAUS tvrdě hlídal logiku tohoto výkazu podle požadavků CSÚIS.
Proto do něj nepouštěl některé analytiky, byť si je uživatel v účtovém rozvrhu označil (ve sloupečku výkaz)
, že do něj spadat mají. Teď to bude obráceně. Budete-li se snažit umístit v účtovém rozvrhu nějaký podivný
účet do tohoto výkazu příloha, MAUS na to zareaguje varovným hlášením. Budete-li však trvat na svém, analytika
bude do výkazu zahrnuta (na vaši odpovědnost). U analytik účtu 672 lze tedy uvést i kódy "P09" - "P15",
které byly dosud "vyhrazeny" pro účet 671.
účet 403
Organizace, které byly v účetním období 2010 příjemcem investiční dotace od zřizovatele
(ÚSC) a ve vazbě na tehdy platné předpisy tyto dotace vykázaly na účtu 403,
musí před zpracováním výkazů vynulovat počáteční stav účtu 403 a zůstatek vykázat na účtu 401.
Pokud uvedenou operaci neprovedete, objeví se počáteční zůstatek 403 v Rozvaze "minulé období",
kde bude vyhodnocen jako chyba a ve výkazu A.10. v řádcích 01-08,21 ve sl. "Stav ke dni", což nevypadá pěkně.
NOVINKY verze 11.02 17.2.2011
DPH
legislativa
- ve středu 8.2.2011 Poslanecká sněmovna odhlasovala novelu zákona o DPH s účinností od 1.4.2011
- teď ji jen musí podepsat prezident
- daňová správa MF ČR období od 1.1.2011 do 1.4.2011 označuje jako "přechodné období"
- teprve 8.2.2011 byla zveřejněna struktura souboru XML pro EPO
- a dne 11.2.2011 byl otevřen portál EPO DS MF ČR pro doladění vstupu nového formuláře (DPHDP3)
nový formulář Přiznání k DPH
- používá se nový formulář 25 5401 MFin 5401 - vzor č.17)
- podmínky vyplňování jsou na webu www.MFCR.cz - Informace k novému přiznání k DPH od 1.1.2011.
- používají se prakticky stejně kódy DPH jako loni i když se odvolávají na jiné řádky formuláře než loni
Kód ř10 ř11 |
Kód ř10 ř11 |
Kód ř10 ř11 |
Kód ř10 ř11 |
Kód ř10 ř11 |
210 01 01 | 410 20 20 | 310 40 40 | 320 44 43 | 531 50 50 |
215 02 02 | 420 20 20 | 311 40 40 | 321 44 43 | 540 51 51 |
220 03 03 | 430 22 22 | 315 41 41 | 325 45 44 | |
225 04 04 | 425 23 23 | 316 41 41 | 326 45 44 | 600 62 61 |
260 07 07 | 460 24 24 | 340 42 42 | 390 47 46 | 730 63 62 |
265 08 08 | | 341 42 42 | 380 47 46 | 750 64 63 |
255 09 09 | 810 30 30 | 345 43 42 | 395 48 47 | 753 65 64 |
270 11 12 | 815 31 31 | 346 43 42 | 396 48 47 | 754 66 65 |
275 12 13 | | | | 780 67 66 |
- a některé kódy se v přechodném období používají jinak než je uvedeno ve formuláři (viz. )
v přechodném období se používají jinak než je uvedeno ve formuláři |
|
Kód ř10 ř11 | význam | poznámka |
230 05 05 | Přijetí služby s místem plnění podle §9/1 od - základní | uvede se hodnota plnění dle nových pokynů k vyplnění, neuvede se daň z poskytnuté úplaty (zálohy) |
235 06 06 | osoby registrované k dani v jiném čl.státě - snížená |
280 10 10 | Režim přenesení daňové povinnosti - odběratel - základní sazba |
uvede se daň z dodání zlata ve zvláštním režimu § 92a/2 |
285 11 11 | Režim přenesení daňové povinnosti - odběratel - snížená sazba |
prozatím se nepoužije |
450 21 21 | Poskytnutí služeb s místem plnění v jiném čl.státě § 102/1 |
uvede se hodnota plnění dle pokynů k vyplnění |
470 - 25 | Režim přenesení daňové povinnosti - dodavatel |
uvede se hodnota dodání zlata ve zvláštním režimu § 92a |
440 25 26 | Ostatní uskut.plnění s nárokem na odpočet |
podle nových pokynů - bez hodnoty zlata ve zvl.režimu |
370 46 45 | Korekce odpočtů daně - základní v plné výši | údaj o odpočtu daně na vstupu při změně režimu § 74 |
371 46 45 | - základní krácený odpočet |
375 46 45 | - snížená v plné výši |
376 46 45 | - snížená krácený odpočet |
395 48 47 | Hodnota pořízeného majetku vymezeného - v plné výši |
hodnota pořízeného majetku vymezeného § 78 - ke zjištění lze
použit funkci MAUS "Označení pořízení vymezeného majetku" |
396 48 47 | - krácený odpočet |
520 51s 51b | Hodnota plnění nezapočítávaných do výpočtu koeficientu |
§ 76 odst.4 - ke zjištění lze použít funkci MAUS "Označení
plnění nezapočítávaných do koeficientu" |
550 52 52 | Část odpočtu daně v krácené výši |
zálohový koeficient (0.00 - 0.94 nebo 1.00) a automaticky
vypočtená část odpočtu v krácené výši jako v r.2010 |
560 53 53 | Vypořádání odpočtu daně |
jen v posledním období registrace, jinak se v přechodném období
neuvádí nic) |
570 60 60 | Úprava odpočtu daně podle nových pravidel |
v posledním období registrace se uvedou hodnoty uváděné
v r.2010 na ř.60 a 61, jinak se v přechodném období neuvádí nic |
580 - 60 | Úprava odpočtu daně a vyrovnání podle pravidel roku 2010 |
820 - 32 | Dovoz zboží osvobozený | prozatím se nepoužijí |
830 - 33 | Oprava výše daně u pohledávek v insolvenčním řízení - věřitel |
835 - 34 | Oprava výše daně u pohledávek v insolvenčním řízení - dlužník |
export dat do EPO
- EPO=Elektronické podání na web portál Daňové správy MF ČR
- funguje podobně jako vloni
- MAUS vás vyzve k uložení dat do adresáře C:\DPH-EPO
- soubor typu .xml obsahující data je nazván podle konvence DPHDP3_CZ12345678_RRRRMM.xml
- kde DP3 je formulář pro rok 2011 (v roce 2010 se používal DP2
- CZ12345678 = vaš DIČ
- RRRRMM = je rok a měsíc podání, např. "02" (pro měsíc), či "03" (pro 1.kvartál)
podání přes datovou schránku
- pro tyto účely si předem vytvořte na disku svého počítače pomocný adresář (např. "C:\Datova_schranka_DPH")
- a určete si konvenci, jak budete označovat sem ukládané soubory .pdf (např. "PriDPH_201101")
- zvolíte F5-Tiskni - Přímo a jako tiskárnu zvolte PDFCreator
parametry funkce Uzávěrka-Daňové výstupy-DPH-Přiznání k DPH
- Daňový subjekt = Právnická / Fyzická osoba
- Období DPH = Měsíční / Kvartální
- Část období - Ne / Ano = pouze v případě zkrácení období (od-do včetně)
- Typ přiznání = Řádné= v termínu / Řádné opravné =nahradí předchozí řádné /
Dodatečné= po termínu / Dodatečné opravné
- Řádné a Řádné : načítá do formuláře všechna data dle zdanitelného plnění
- Dodatečné a Dodatečné: nabídne prázdý formulář, do něhož údaje zapíšete (po vyplnění přes F4 je nutno přepočítat )
jiné
- Výsledky - Inventura účtu umožněn tisk i na více stránek
- formulář Přiznání k DPH lze tisknout ve 2 variantách tiskových
- Arial (proporcionální písmo - jako dosud) (standard)
- Courier (stejná šířka všech písmen)
- volba fontu je na vašem vkusu
NOVINKY verze 11.01 28.1.2011
změny ve výkaznictví od 1.1.2011
legislativa
- dne 23.12.2010 vyšla vyhláška 435/2010 Sb , která novelizuje vyhlášku 410/2009 Sb. o účetnictví vybraných
účetních jednotek
- mezi ně patří příspěvkové organizace zřízené regionálními úřady (krajskými úřady, obcemi atp.)
hodnoty výkazů
- vyhláškou 435/2010 je stanoveno vykazování hodnot v korunách a haléřích
- to platí pro rok 2011 (tedy poprvé za 1.Q 2011)
- proto MAUS nabízí jako standard Bez zaokrouhlení (pro KÚ i CSÚIS)
- bude-li se váš KÚ řídit standardy, nemusíte generovat výkazy 2x
výkazy Peněžní toky a Přehled změn vlastního kapitálu
- tyto výkazy sestavují jen ty jednotky, splňující souběžně 4 podmínky:
- zřizovatel rozhodl, že účtují v plném rozsahu
- jejich aktiva jsou vyšší než 40 mil. Kč
- jejich roční obrat je vyšší než 80 mil Kč
- a těchto hodnot dosahují jak v roce 2010 tak i v roce 2010
- přesto je vytvoření výkazů v MAUS stále možné
minulé období
protože u některých výkazů se vykazuje sloupec Minulé období, tak
při uzávěrce roku 2010 vznikne doklad druh 00 - Roční obrat minulého roku, který v sobě potřebné údaje uchovává
změny Českých účetních standardů
- na WEBu www.mfcr.cz > Účetní reforma > Právní předpisy jsou k disposici České účetní standardy 701 - 707
platné v roce 2011.
- ve spuštěném SW MAUS jsou informace z WEBu MFČR dostupné funkcí SERVISNÍ - Internet - Právní předpisy 2011
- doporučujeme je vytisknout a prostudovat
- významná změna se týká standardu č. 703 - Transfery
- ta přináší změnu názvosloví a terminologie (ve výkazech i v názvech účtů)např.:
- zejména jde o účty 346, 347, 348, 349 , 671 a 672
- nově ústřední rozpočty namísto státní rozpočet
- nově územní rozpočty namísto rozpočet ÚSC
- nově transfery namísto dotace, či nezpochybnitelné nároky
změna zákona o DPH a související změny v účtování DPH
situace
V současnosti (25.1.2011) známé informace k novele zákona o DPH jsou uvedeny na webu MFČR:
- www.mfcr.cz > Česká daňová správa > Legislativa a metodika > Novela zákona o DPH 2011
- www.mfcr.cz > Česká daňová správa > Daně a poplatky > Daně > Daň z přidané hodnoty > Daňové přiznání
> Informace k novému přiznání k dani z přidané hodnoty od 1. 1. 2011
- novela je ve schvalovacím řízení a její účinnost je přesunuta až na 1. dubna 2011
- přesto má být od 1.1.2011 povinné používán nový formulář "Přiznání k dani z přidané hodnoty
(25 5401 MFin 5401 - vzor č.17)"
- ve spuštěném SW MAUS jsou informace z WEBu MFČR dostupné funkcí SERVISNÍ - Internet - Novela zákona
o DPH 2011 / Přiznání k DPH 201
- dosud nejsou známy nové struktury XML pro EPO (elektronické podání)
provizorní řešení
- MAUS 11.01 obsahuje nový číselník kódů DPH pro účtování
- umožňuje účtovat s DPH v přechodném období leden - březen 2011 s výstupem do nového formuláře
- nový formulář za 01-03/2011 bude možno vytisknout
- jakmile budou se strany DS MFČR zveřejněny potřebné informace, bude uvolněna změnová verze MAUS pro EPO v nové podobě
používané kódy
- MAUS dál používá stejné "kódy DPH" jako v roce 2010
- nové potřebné kódy pro nové rubriky Přiznání k DPH:
- 280 10 Režim přenesení daňové povinnosti - odběratel - základní sazba
- 285 11 Režim přenesení daňové povinnosti - odběratel - snížená sazba
- 470 25 Režim přenesení daňové povinnosti - dodavatel
- 820 32 Dovoz zboží osvobozený
- 830 33 Oprava výše daně u pohledávek v insolvenčním řízení - věřitel
- 835 34 Oprava výše daně u pohledávek v insolvenčním řízení - dlužník
- zrušené kódy (již nepoužívané):
- 240 01 Dodání zboží (do roku 2008) - základní (nyní 210)
- 245 01 Dodání zboží (do roku 2008) - snížená (nyní 215)
měsíc nároku na odpočet
V novele zákona o DPH je navržen způsob evidence nároků na odpočet vycházející z "data přijetí faktury"
s posunem nároku až na měsíc následující po měsíci přijetí faktury.
Zda, odkdy a jak bude toto pravidlo uplatňováno, není dosud jasné.
Pro nás z toho vyplývá nutnost pečlivě v účetních položkách evidovat kromě dnes ostře sledovaného
"data zdanitelného plnění" i "datum přijetí faktury" určující měsíc, ve kterém bude možno nárokovat vrácení odpočtu.
typ přiznání
- přiznání k DPH bude v r.2011 možno podat jako: Řádné / Řádné opravné / Dodatečné / Dodatečné opravné
- řádné se vykazuje z účetních údajů s výsledkem na ř.64 nebo 65
- dodatečné v rozdílových částkách dodatečně zjištěných plnění a odpočtů s výsledkem (+ -) na ř.66.
typový rozvrh roku 2011
Typové rozvrhy roku 2011 v sobě podchycují změny podle vyhlášky 435/2010.
Od typových rozvrhů roku 2010
se liší v těchto bodech:
- jsou vypuštěny účty: 155 / 166 / 573 / 574 / 673 / 674
- ve Výkazu zisku a ztráty jsou zrušeny položky:
- A.III.3. Náklady na nároky na prostředky státních fondů
- A.III.4. Náklady na ostatní nároky
- B.IV.3. Výnosy z nároků na prostředky státních fondů
- B.IV.4. Výnosy z ostatních nároků
- jsou zapracovány změny obsahu / názvů syntetických účtů a položek výkazů
související se změnou účetního standardu č.703 - Transfery
- podobné změny na úrovni analytiky jsou v kompetenci krajských úřadů
- účty, ve kterých se změnil název, jsou v účtovém rozvrhu 2011 označeny žlutou barvou.
jiné změny
Byly převedeny na široký formát (A4 naležato) a opraveny sestavy
Uzávěrka - Tisk sestav - Financování -
Dotace a zdroje - Jednotlivé dotace
(označení složených dotací ČR+EU / přidán sloupec Prvotní doklad ).
Uzávěrka - Tisk sestav - Financování - Jednotlivé dotace - Deník dotace (řazení podle "data účetního případu" či "prvotní doklad
" )..
Alexo Staniševský
Zavřít